Wednesday, 29 June 2011

tekanan

skrg nie mcm aku hdup sorg2 kt dunia nie..
xd sape2..
aku cume ade ibu ayah..
sume org nk jatuhkn aku..
sume org nk bg mslh kt aku..
sume org nk bg tekanan kt aku..

aku bg mslh kt korg ke?
aku sshkn hdup korg??

xd sorg pon y tny "knp nie?ade mslh ke?"
tak de!!!

aku benci sume org..
benci giler!!!

Tuesday, 28 June 2011

menangis...

dis abot wat i feel right now..
upset..
cdeh..
crying..
aku rase sunyi sgt..
sumpah sunyi..sgt2 sunyi..


bkn sb result..kalo tntg result,aku bsyukur sgt..
truk y aku sgkakn,bek y aku dpt..alhmdulillah..
berkat doa ibu ayah..
pd mulenye aku da igt aku da xdpt pinjaman..sb aku igt rsult aku truk sgt..
byk y aku x dpt jwb sem nie..
tp agk trkejut sb rsult aku bkn steruk y aku jgkakn..
tme kasih tuhan..


cume..y aku cdehkn..tntg diri aku..
jujur aku rase mcm aku dpinggirkn..
bkn dr ibu ayah..
tp org2 len..
mgkin sb sikap aku..
teruk..
aku tau byk kurgnye diri aku..
dr segi ilmu..prgai..rupa..
sume aku teruk..
ble pikir blik,org mnjauh dr aku mgkin sb sikap y aku wujudkn dr diri aku sndri..
smpaikn skrg ble aku mngis,xd lg y tny "ika..kamu knp??"
skrg..dlm pikiran sume org,ika teruk..ika bkn sorg y bek..ika pmls..ika xbole pkai..ika bodo..
sb 2 org jauh dr aku..


tp aku akn brubah..
kalo itu tanggapan org pd aku,aku akn brusaha buang jauh2..
aku tau aku bole brjaya even aku brusaha sorg2..
aku bole brjaya even tnpa sokongan org len..
aku akn brubah..
aku xnk lg dianggap lembap..
aku xnk lg org mrh2 aku..
aku xnk lg jd mak turut..
kalo aku cdeh sorg2 pon xpe,aku msih ade ibu ayah..
bio aku kesat air mata aku sndri..


aku nk brjaya..
brjaya dmata ibu ayah,org tsyg,org skeliling n bjaya dmata sndiri..
amin...





Tuesday, 21 June 2011

tension..

salam..
mlm nie nk kata aku tension sgt..
sgt2 tension..
mgkin aku bosan..
dan mgkin rmai y mcm x mnjge ati aku..

sbbnye org yg prtama..
 aku ade wt satu pmintaan..
tp..npe mcm ssh nk tunaikn pmintaan 2..
satu jek aku mtk..
kata nk bincang ari nie..
tp npe snyap jek..
wat2 lupe or mmg tlupe??

nie sbb org yg kedua..
npe die mcm sebole2 nk jatuhkn aku..
npe asik cri bende y bole mmalukn aku..
kalo sakit ati or x puas ati,gtau la..
jgn ngate blakang..
dpn bek,manis..
blakg??

rase cm nk jerit kuat2..nk nges lebat2..nk lari jauh2..nk tido lme2..
sedih sangat...


Sunday, 19 June 2011

syg ayah..

hello..
ari nie pg2 ktorg 1 family da kuo..
dlm kul 9 pg..
g mkn sate..
huhu..
sempena ari ayah..
so ktorg adik bradik bsame ibu mblnje ayah mkn..
kui kui kui..

ayah...ika sgt sayang kt ayah...
muah muah..
samat ari ayah ye..




love u ayah..!!!


Saturday, 18 June 2011

x bole tido..

salam semua..
nie nk cter psl mlm td..
xmlm sgt la..
pg td..
area2 kul 3 pg..
aku trjge sb trdgar ssuatu y kuat sgt..
mcm bende jtuh..
tp aku x brani tgok luar..
tkot kot..

wktu 2 angin mak aii subhanallah..
kuat gler..tramat kuat..
kalo aku duk luo 2 mmg da trbang la..
angin die rse2 bole pecahkn tingkap blik aku 2..tp alhmdulillah x pecah..
tp 2 ribut,bkn angin lg dah..
sgt kuat x trkata..bole d kata mcm tggu tsunami dtg jek..
Ya Allah..mtk2 djauhkn la bencana 2..

aku tramat tkot wktu 2..
den aku amk slimut n bear aku,msok blik ibu..
nsib baik ayah pon tjage sb dgo bunyi y kuat 2 td..
dpt la aku mtk izin ayh nk tdo blik ayah ibu 2..
angin guruh kilat hujan tramat lebat n kuat..
mmg x bole tdo aku spnjg mlm 2..
bese kalo aku tjge n tkot,aku akn msg syg aku 2..
even die x bls tp tenang ckit sb rse mcm da ade y tman..

ble da subuh,bru la semua 2 reda..
aku pon bgon solat n msok balik dlm blik aku..
pg td aku dgo bsing2 kt luar..
rupenye bunyi y kuat mlm td 2 bumbung jiran aku y da bderai dr dpn smpai dpur umah die,
mmg xd bumbung dah..
sb ribut y tramat kuat mlm td..
huu...nsib baik umah kami xd pape..
alhamdulillah lah..
dan xde y cedera..
tp aku ngntok... (=_= ')
........

Wednesday, 15 June 2011

hate MUET sgt2 !!

knp??
kenape??
knp ssh sgt nk terer muet..
npe x bole bg aku pas muet skali jek..
kasi aku bangge ngn rsult MUET aku..
x bole??


ape la malang sgt..
da 3kali amk..
npe result teruk lg..
tlg la aku..
tau x tensen!!
tau x sedih!!
tau x malu!!
tau x da byk duit abis!!
tau x ??!!
.......


Friday, 10 June 2011

rindu dia..

x sukenye hdup cmnie..
jauh..
da sebulan x jmpe kamu..

kamu igt saye ke cmne sy tiap mse igt kamu?
tiap mlm mimpi kamu..
kamu ade mimpi sy jgk?
kamu rindu kt sy?
kamu setia lg kt sy?

tiap ari sy tggu hp bunyi..
tggu kamu msg sy..
nk msg kamu tp kamu keje..
ble time kamu abs keje,sy pgang jek hp..
mghrp sgt kamu msg sy..
ble mlm sy tgu kamu kol..
sy nk kol tp tkot ganggu kamu..
da lame x dgar suare kamu..
ble nk tdo sy msti tgok gmbo kamu..
sblum lelapkn mata,sy msti tgok video kamu nyanyi..
ble sy mrh,sy msti tgok gmbo kamu ltk fish ball kt pipi..

sumpah sy rindu..



Wednesday, 8 June 2011

nikah gantung??


Sedang pelbagai pihak seperti buntu mencari penyelesaian kepada barah sosial yang menjurus kepada pergaulan dan seks bebas [ zina ] serta rogol dan buang bayi berleluasa pada hari ini , Dewan Pemuda PAS menyarankan satu program atau projek besar iaitu " Taysir az Ziwaj " dilaksanakan , khasnya oleh pihak berwajib.
Taysir Az Ziwaj ialah " Permudahkan Proses Perkahwinan " terutama kepada anak - anak muda yang tidak berkemampuan dari segi material untuk mendirikan rumahtangga tetapi dalam masa yang sama mempunyai keinginan yang tinggi untuk hidup berpasangan .

Islam adalah agama yang penuh dengan rahmah dan berkah. Ia diutuskan oleh Allah swt Tuhan yang mencipta manusia bukan untuk menghalang atau menidakkan keperluan manusia seperti keinginan [ nafsu ] syahwah dan sebagainya tetapi Islam datang untuk membetulkan dan memandu manusia agar melunas keinginannya secara yang betul , benar dan baik .

Gejala seks bebas [ zina ] dan rogol adalah angkara nafsu yang tidak terkawal dan ia disalurkan secara tidak betul , tidak benar dan membawa keburukan kepada diri dan orang lain . Sedang Islam menggalakkan perkahwinan [ aqad nikah ] agar hati manusia tenteram dan tenang serta nafsu dapat dikawal . Ini membawa kebaikan kepada semua ummat manusia .

Firman Allah swt yang bermaksud :
dan kahwinkanlah orang - orang bujang [ lelaki dan perempuan ] dari kalangan kamu dan orang - orang yang soleh dari hamba - hamba kamu , lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin , Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaNya kerana Allah swt Maha Luas rahmat dan kurniaNya lagi Maha Mengetahui .
(An Nuur : Ayat 32)

Perkahwinan yang digalakkan oleh Islam ini sewajarnya dipermudahkan prosesnya agar generasi muda negara tidak liar dan kemaruk nafsu lalu terjebak dalam kancah seks bebas [ zina ]. Memudahkan prosesnya boleh dilakukan oleh pihak berwajib [kerajaan] seperti [ sekadar menyebut beberapa contoh ] :

- Memberi peruntukan kepada pasangan muda yang ingin berkahwin 
- Memberi insentif sebagai galakan berkahwin 
- Mengurangkan karenah birokrasi yang menyulitkan 
- Kursus dan khidmat bimbingan perkahwinan secara percuma 
- Menganjurkan perkahwinan beramai - ramai yang menjimatkan 
- Mendidik masyarakat dengan budaya sederhana dalam majlis perkahwinan 
- Merendahkan hantaran perkahwinan 

Antara kaedah mempermudahkan proses perkahwinan ini ialah Nikah Khitbah atau dalam bahasa mudah disebut oleh masyarakat kita sebagai Nikah Gantung . Nikah Khitbah adalah sama seperti nikah biasa mengikut hukum dan perundangan Islam yang mempunyai 5 rukunnya iaitu
- Suami 
- Isteri 
- Wali 
- Saksi 
- Akad 

Cuma bezanya ialah pasangan pengantin [ suami isteri ] tidak tinggal serumah dalam tempoh - tempoh tertentu kerana beberapa keadaan seperti [sekadar menyebut beberapa contoh] :

- Masih menuntut di kolej atau uniersiti 
- Tidak mempunyai kemampuan menyewa rumah 
- Belum bersedia menanggung komitmen kehidupan berumahtangga 

Justeru itu , buat tempoh tertentu pasangan suami isteri yang telah dinikahkan itu tinggal berasingan [ atas persetujuan bersama kedua - dua pihak ] dan barangkali tinggal bersama keluarga masing sehinggalah mereka merasakan segala halangan diatas telah selesai dan mereka benar - benar bersedia mengharungi kehidupan berumahtangga yang besar tanggungjawabnya.

Kelebihan Nikah Gantung ini ialah mereka adalah pasangan suami isteri yang sah mengikut hukum agama dan undang - undang negara . Andai dalam tempoh itu mereka bertemu , keluar makan , dating , study bersama bahkan kalau mereka terlanjur sekalipun mengadakan hubungan seks , maka apa yang mereka lakukan itu tidak salah atau tidak haram .

Andai berlaku kehamilan , maka pasangan itu tidak perlu panik terutama pihak gadis yang hamil kerana ia menghamilkan anaknya yang sah nasab [ keturunan ] . Bahkan nanti mereka tidak perlu malu dan menjauhkan diri dari keluarga kerana keluarga pula akan menyambut kedatangan bayi itu dengan bangga dan bermaruah .

Kes buang bayi yang berleluasa hari ini rata - ratanya adalah ekoran rasa panik dan hilang pertimbangan akibat malu dan hilang maruah dari pasangan terbabit. Malah mereka juga takut untuk kembali kepangkuan keluarga justeru mereka mengetahui bahawa hubungan mereka salah dan mereka hamil hasil hubungan terlarang . Ia memalukan keluarga dan mencemarkan maruah bangsa dan agama . Akhirnya , jalan pintas dan terdesak yang ada pada mereka ialah buang bayi tersebut dengan harapan selesai masaalah dan beban yang mereka hadapi tanpa mereka menyedari bahawa akan mencetus bencana yang lebih parah kepada sosial negara .

Sebenarnya Nikah Khitbah ini pernah dilakukan dalam masyarakat Arab . Menurut amalan tersebut , sewaktu majlis pertunangan , ia dilangsungkan sekali dengan majlis aqad nikah [ halflun nikah ] tetapi mempelai tidak boleh tinggal sekali [serumah] sehingga berlangsungnya pula majlis perkahwinan [haflul Qiran] . Terkadang tempoh itu [ antara pertunangan dan perkahwinan menjangkau tahun lamanya.]

Dalam masyarakat Melayu , amalan ini sebenarnya pernah diamalkan sebelum ini dengan nama Nikah Gantung . Ia pernah di kaji oleh beberapa Anthropologist seperti Paletz , Djamour dan Jones. Mereka mengistilahkan Nikah Gantung sebagai "Suspended Marriage Contract" iaitu satu fenomena sosial yang diamalkan oleh masyarakat Islam di Asia tenggara .

Malah menurut Abdul Jalil Borhan , perkara yang berkaitan dengan Nikah Gantung terdapat dalam seksyen 112 [dalam bahagian 5] enakmen Pentadbiran Agama Islam Johor.

Perbahasan Hukum

Salah satu dalil yang digunakan oleh sebahagian para alim ulama' ialah Perkahwinan Rasulullah saw dengan Aishah rha. menurut hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim , Rasulullah saw telah mengahwini Aishah ketika berumur 6 tahun dan hanya duduk serumah ketika Aishah berumur 9 tahun . Hadis ini menjadi dalil berlakunya aqad nikah , maka bukan menjadi kewajipan bagi mempelai untuk terus tinggal serumah terutama atas persetujuan kedua pihak untuk beberapa tempoh yang dipersetujui.

Apabila pasangan pengantin [ nikah gantung ] bersetuju untuk tinggal berasingan kerana beberapa perkara yang diambil kira seperti yang saya sebutkan di atas tadi , maka tidaklah berbangkit isu nafkah batin [ jima' \ bersetubuh ] . Apa yang timbul ialah perbahasan dari segi nafkah zahir [ material ] . Berkait perkara ini , kita mempunyai beberapa pandangan :

a] Mazhab Zahiri seperti yang dinyatakan oleh Ibn Hizam iaitu nafkah ini [ nafkah zahir ] wajib dengan berlakunya aqad , maka selepas sahaja aqad nikah , suami wajib memberi nafkah zahir kepada isterinya .

b] Pandangan Jumhur ulama' iaitu nafkah zahir itu hanya wajib apabila isteri memenuhi syarat - syarat tertentu seperti isteri menyerahkan diri kepada suami [ berpindah ke tempat suami ] , boleh melakukan istimta' [ mengambil keseronokan] , jima' [ bersetubuh ] , isteri tidak keluar rumah tanpa izin suami dan seumpamanya .

Nikah khitbah dapat disimpulkan bahawa : bebanan nafkah itu tidak diwajibkan ke atas suami sekiranya kehidupan biasa suami isteri belum berlaku . Bagaimanapun sekiranya suami isteri tersebut keluar bersama , maka tiada halangan dari segi hukum syara' kerana mereka adalah suami isteri yang sah. Demikian juga andai berlaku kehamilan maka bayi itu sah dan mereka boleh menjalani kehidupan berkeluarga seperti biasa yang sah. Tidak perlulah mereka melarikan diri , buang bayi dan menggugurkan bayi atau membunuhnya .

Tegasnya saya sebutkan disini , terutama kepada pihak berkuasa agama , ibu bapa dan seluruh anggota masyarakat termasuk anak - anak muda agar mereka kembali kepada cara hidup Islam . Walaupun nikah gantung ini kelihatan seperti baru dalam negara kita bagi sesetengah pihak , tetapi ia lebih baik dari kita membiarkan anak - anak gadis dan teruna kita berpeleseran , bergaul bebas lalu akhirnya mereka terjebak dalam kancah seks bebas dan penzinaan yang memalukan . Bukan sahaja maruah keluarga dan agama tercalar , murka Allah swt itulah yang paling ditakuti.



* copy dr google 
peace ^_~

Monday, 6 June 2011

ank kedua ok..

anak manje ibu..
sb ape2 pon msti die akn diutamakn o ibu..ckit2 ibu..

ank degil..
ank kedua dikatakn lbih degil, keras kpala, n xmndgar kata..smua nk die aje y btol..dlm rmai adk bradik, die aje y KETEGANG..kmahuan die kuat..kalo wt ssuatu sungguh2..kalo xnk tu,xnk la jwbnye..bole dpujuk tp salunye x bape jln..

x pndai pujuk..
mmg ank no2 nie x pndai pujuk mkwe/pkwe die..

brcinta..
die kalo brcinta sgt setia..sgup bkorban..

hitam/putih..
ape y dikatakn sume dpegang..kalo hitam,hitamlah..kalo putih,putihlah..degil x bole toleransi..

hati..
no2 nie jgk nmpk jek keras..tp hati lembut..satu lg peel die,die nie x bole dtegur..kalo dtegur, msti die tarik muke..

berdikari..
very independent..mmg btol..tp kalo trlebih indepent pon ssh jgk..tp mudah brgaul..campak lah kt mne pon, kjap jek da dpt kwn..very take care of her brother n all stuff belonging family..(sb trlalu amik berat pon mnyampah..smua adk bradik kne control..kne report kt dorg)..

arahan..
ank no2 nie jgk pyh nk trima arahan..die lbih suke wt hal sndiri..pndek kata x bole kerja ngn org..rmai ank no2 nie keje sndiri..

pemaaf n caring..
x dinafikn no2 nie pon pemaaf dan caring..tp awas jgn bg dorg mrh..kalo dorg mrh, phm2 aje lah..

pakaian..
nk aje up to date..smua nk kemas..

peace..!

Sunday, 5 June 2011

jom bce nie..

http://www.dinar-emas.com/vaticans.html#axzz1ON4100ED

 cube korg bkak link nie..
n den korg bce pelan2..
byk bende dpt tau..
byk feeling dpt rase..
trkejut..trpegun..trsentak..erk~ bkn tiga2 nie sme ke..huhu
yela..pape feeling jek la..
bce n kaji..
hoho..nie la keje mse cuti aku..
bosan2..bce bnde nie..bes..
samat mbce ye..!!
 peace~~
^_~


Thursday, 2 June 2011

kaka kiki

nie nk cter tntg ari 2 pnye..
lme pnye dah..kre 3bln lps pnye..
hoho
nk cter tntg KAKA n KIKI..
huhu
aku knl ngn kaka n kiki mse 2hrbln 3..
syg aku y knlkn ngn dorg..
thnks syg.. (^_~)

mse 2 ptg..g 'kawasan' kaka kiki..
byknye dorg..
huhu..
syg aku suh plih nk y mne..aku plih y aktif gler..
mst la nk membe y aktip n hapening kn..bru la ceria hdup..
weee..

tp syg aku kata die nk simpan dorg dlu..
ha yela..smpan la..lgpon aku xd pgalaman lg..
den mlm 2,syg ak dtg la umh..cm bese la nk g mkn..
ak pon siap..syg aku kata trun amk 'bnde' y pd die dlu..aku pon amk la..
heee..dpt dorg ngn umh2 die skali..
syg aku da siap g beli umh mkn sgala klgkapan die skali la..
aku tgalkn dowg kt umh..sb aku kn nk g mkn..

blik 2,aku bwk dowg msok blik..
owh..ssh rupenye jge dorg..
bising~~
asik nk men jek..
den syg aku kata tanggalkn mainan die 2..
hmm..bru la tenang..tp kcian..dorg xdpt men..
siangnye,aku psg blik bg dorg men..huhu
comel..
aku bg dorg name KAKA(y boy) n KIKI(y gurl)..

mule2 aku tkot..bkn pe..
tkot nk jge dorg..mklum la...sblom nie aku jge siput2 aku jek..
x pnh plak jge bnde hdup slen siput..
ckit2 aku blajo cre nk jge dorg..
n akhirnye aku mkin selesa ngn dorg..
dorg nie bes rupenye..
tp aku hny brani pgang y kiki..
sb kaka grg..asik nk gigit manjang..
gengster btol..
cian kiki..salu kne buli ngn kaka..
ble g kampus,aii..x sabonye nk blik..
nk jmp dorg..tensen cmne pon,ble lyn dorg jd tenang ckit..
kalo ade mslh,mmg aku cter kt dorg..dorg nk tlg..tp x mampu..hmmmm...
sampai 1 mse,pg 2 aku mndikan dorg..
eeeiiiyuuu!!
byknye taik..!! byk gler..
ble aku siasat,rpenye najis2 2 dhasilkn o kiki..
hmm..aku igt ianye normal..aku biokn jek la..
ptg 2 aku bgon n cm bese nk bual2 ngn dorg..
aku tgok kiki tgh tdo bwh tmpat btol mnum dorg..
cume kaka y blari sna cnie..kdg2 kaka g kt kiki y ngah tdo 2 n cium2 mke kiki..
tp kiki diam jek..
aku try la sntuh kiki..
mak aiihh..keras!
aku tgok kiki da xd nadi..argghh!!
KIKI DA MATI..
aku trus kol syg aku..die kata kiki wat2 mati..erk?? ( o.0 )
aku golek2kn die,mmg die da mati..
hmm..aku nges..

kaka tgal sorg..die men sorg2..mkn sorg..nyanyi sorg2..mandi sorg2..
selang bbrape ari pas 2, die da diam..x aktif dah..da x dgo bsing2 die men..
hmm..mgkin die sunyi..aku pon mnjnjikan 'bini' bru utk die..
tp mslh kwangan mbuatkn aku tpkse mgkir jnji kt die..
hmm..sori kaka..

ari mkin ari..kaka mkin diam..mkn ckit..da x pnjat2..da x men2..da x gigit2..
kaka???
aku da brani agkat die lme2..sb die da x gigit..aku tgok kt leher die ade luke..
almk..cmne nie..mkin ari luke 2 mkin parah..mkin bnanah..mkin brbau..
n kaka mkin lmh..die da xdpt bgon..da x mampu..ble die bgon,die tumbang blik..
cdeh..asik nges jek tgok die cm 2..
aku suapkn die air..die minum..bg die koci..tp die xmampu nk kunyah jd die x mkn..
die cume mampu minum air y aku suapkn jek..
kaka tgal tggu mase..
1 ari tu,aku duk jek tgok die..die baring x gerak2..die pndai,mgkin die tau 2 ari last die,die baring kt bekas mknan die..mgkin utk mudahkn aku uruskn die ble die da mati nti..kaka..kaka bek sgt..
die cume mampu trbaring..x larat..kcian..
lme aku ngadap die..smpai la tbe2 die mnjerit..
"ciiiiiiitttttttt!!!"
aku tkjut..tgh lmh2 cm2 die bole mnjerit..den lps 2 die diam smula cm td..aku tny die "kaka..kaka knp"
kalo la dpt phm ape y die cube nk ckp..mgkin die nk kata tme ksh..or mgkin die mrh ngn aku..or mgkin die nk kata ssuatu y len..hmm...
smpai la aku dah letih,aku pon msok tdo kjap..
ptg 2 syg aku ajak kuo..aku bciap..ble aku kuo aku tgok kaka da x grak..ye,die da mati..aku uruskn die..da x mampu nges sb slame die skit aku da slalu nges tgok keadaan die..
skrg aku da xd dorg..sunyi..siput pon da xd..nk ckp mslh kt sape..xd sape nk dgo mslh aku dah..hmm.

kaka..kiki..pape pon im sory..sori n thnks utk sgalanye~~
mis korg gler2!!

nie kaka..

nie kiki..

y tdo tu kaka..kiki tkot ckit ngn kaka..sb kaka samseng..huhu..sb 2 kiki duk bwh jek..heee

actually,nie hdiah syg aku bg kt aku smpena besday aku 3mac ari tu..
(^_^) 

owh lupe plak..nie ha siput aku..

nie ha siput2 nye..byk lg..tp xd gmbo dorg..huhu..
ok peace!